onsdag, april 09, 2014

Kvinna! Handla kläder!

Det finns en underbar liten butik inklämd i Galleri Oscar C i Örebro som säljer klänningar. Butiken drivs av en underbar liten kvinna med vitblonderat hår, kraftigt markerade eyeliner-ögon och stark rysk brytning.

Jag har köpt två ljuvliga klänningar där och servicen är oslagbar. Igår ville jag köpa mig ännu en, en svart!

När tanten (som för övrigt kände igen mig och har full koll på min storlek och vad jag handlat tidigare) fick veta att jag inte ägde en bra svart klänning blev hon eld och lågor. "Alla måste ha den lilla svåRta cåktäjl-klänning, du har den på feeest, du har den på middag, åfteRwåRk, allt."

Eftersom hon är övertygad om att jag inte själv vet vad jag vill ha så började hon plocka ner klänning efter klänning. När jag såg några med påklistrade guldimiterade smycken började jag försynt förklara att det kanske inte riktigt var  min smak. "Jooo, du blir jeeette-fin, jå lovar."

Efter att ha plockat ner en tredjedel av butikens klänningar visade hon in mig i omklädningshytten med den första klänningen. Den var stretchig men inte så fördelaktig för min kropp. "Hur den sitter?" En blick på mig sen drog hon igen skynket igen. "Storre storlek." Drog på mig den större storleken och tvingades ut i butiken så hon kunde beskåda. Hon såg fortfarande inte övertygad ut och frågade om jag ville prova en ännu större storlek, men där var förnedringen nog. Jag sa att den här modellen nog inte var för mig, hon höll med. Den första klänningen var för övrigt den enda jag föreslog själv.

Klänningen efter klänning avverkades, den ryska tanten och hennes assistent sprang glatt efter nya modeller och storlekar åt mig, som sagt, riktigt bra service! En del klänningar var nästintill omöjliga att komma in i. Jag är inte så smidig och när jag känner att en klänning tar stop vid låren eller runt bysten beroende på vad det är för modell och hur man tar sig in i plagget brukar jag inte fortsätta.Man talar för döva öron om man säger att det är omöjligt. När jag fastnade i en jobbig position i ett för litet stycke tyg gick hon in i omklädningshytten, ett fast grepp om tyget och drog till. Klänningen kom på plats! Det var fortfarande flera decimeter kvar för att kunna dra igen dragkedjan i ryggen, inga pRåblem. Assistenten tillkallades och tillsammans utförde de underverk. "Det kallas kåRsett-klänning."  Jag förstod varför.


Att man inte kan andas är visst inga problem bara klänningen sitter snyggt. Jag funderade mycket över det här med att vara kvinna med lite övervikt på magen. "Du måste ha rätt onderkläder." Assistenten tillkallades igen och beordrades att dra upp sin tröja och ner byxlinningen, "titta! håller in, jeeeette-fin, ingen måge." Jag lovade att köpa mig ett par Bridget Jones-trosor inom kort.

Till slut hittade jag en superfin klänningen, i tunt dubbelt lager, elegant och vacker och lössittande. Assistenten konstaterade att jag utan problem kunde äta mat klädd i den klänningen, jag slog till!



Till vänster: klänningen jag köpte. 
Nedan: klänningar jag inhandlat i samma butik tidigare. 
Längst ner: Dagens outfit, inköpt i annan butik :)






















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar