onsdag, november 27, 2013

skrivprocess

När jag är stressad eller riktigt förbannad så flödar orden, all energi går ut till fingertopparna och ord blir till! Efteråt släpper trycket.

I en situation där inge särskilt händer så måste jag ta till disciplin för att kunna skriva. Det handlar inte om att jag inte har något jag vill förmedla, det är bara att kroppen inte pressar ut orden längre. Jag måste själv rota runt där uppe och välja ut det som är viktigt.

Jag har massor material, på papper och i huvudet. Mitt skrivarrum är klart och jag har plöjt två böcker om författarens tips hur en bok blir till. Det är inga förskönade historier, det handlar om arbete, disciplin och refuseringar. Man får skriva om och ha tålamod. Jag gillar såna berättelser. Att bara läsa solskenshistorier om författare som blir kända över en natt och som kan leva på sitt skrivande ger inte en verklighetsuppfattning, det finns en människa bakom framgången, en som slitet hårt för att nå sitt mål.

Så, nu ska jag skriva! Skriva för att bli utgiven alltså, för jag har ju skrivit sen jag lärde mig hur man sätter ihop bokstäverna till ord. Jag minns en låda i köket när jag var liten som var proppfulla av A4-papper vikta på mitten. På den första sidan hade jag skrivet bokens titel, två sidor var fyllda med text och på sista sidan hade jag skrivet SLUT med stora bokstäver, jag älskade att göra såna.

Jag har skrivet och skickat in en novell. Det ska bli spännande att se om den kommer med, om inte så är jag åtminstone glad att ha försökt! Det är ingen bok men det är en start i min skrivprocess!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar