söndag, februari 02, 2014

Viva la´Riga! Karaoke, letter och spyor. del 1

Tallinks Romantica till Riga, en långhelg med maken och torsborgarna M och T.


Rubriken är en kortare sammanfattning av vår resa, men mina få (men trogna) läsare ska få några detaljer (ni gärna varit utan) och några foton från resan.

Resan började i Örebro med buss. Chauffören var till en början tvär och verkade mest besvärad åt att få resande på sin buss, men efter första stoppet när han fått i sig mat och besökt flickorna i köket (kan inte ger er mer detaljer då jag inte vet vad som hände där backstage) där vi åt verkade han mycket trevligare och gladare.

Framme i Stockholm checkade vi in på båten och såg att vi hade lyckats få hytterna bredvid varann trots att vi inte beställde resorna samtidigt, det är service det! I hytten grundade vi med åksjuketabletter och sjöng upp oss.




















Maken och jag tog lite att dricka för att känna in stämningen. I första baren pratade de halvkass engelska och visste inte vad en cider var, men visst för all del, vin är också gott.














Självklart äter man buffé när man är på kryssning... Go mat och gott sällskap, svårslagen kombination.

















Det lektes konstiga lettiska lekar på båten och vi vågade inte vara med













Däremot hittade vi ett karaoke-ställe där vi lyssnade på falska toner och bidrog med några själv. Vi showade både fredag och lördag kväll! Jag och maken ägde!
Torsborgarna i vårt sällskap tror jag skyllde på halsont eller någon annan fånig ursäkt. Nästa resa har de dock lovat att bidra med sina vackra stämmor.












När man är ute till havs finns det något som kallas vågor...
De är inte att leka med!











När det var dags att ta kväll hade vågorna ökat, ordentligt! Den påkostade buffén vi njutit av fick avnjutas igen... När jag nästan ulkat klart ropade maken att det var hans tur. Ingenting i världen kunna få mig att flytta mig från badrummet så jag flyttade mig tre centimeter från toastolen och kröp ihop i fosterställning i duschen (ja badrummen i hytterna är inte stora) medan makens buffé också fick sig en extra tur. Äkta makar delar på allt, även toaletten. Det var bara att spola mellan varven och försöka överleva!

Jag bad frenetiskt till Gud och försökte göra en deal, men Gud bara skrattade och sa att lite vågor har ingen dött av... Ofta brukar Gud och jag vara på samma sida, men inte alltid.

Efter ett par timmar kröp jag kallsvettig ner i bädden, maken hade snott den enda kudden vi hittat så jag fick vika madrassen dubbel. Jag drömde mardrömmar hela natten och vaknade av otäcka smällar och ljud av vatten som strömmade in i båten...

det finns inga foton som dokumenterar vår natt...

i nästa blogg ska jag dela ett par foton från själva Riga också :)








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar