fredag, oktober 25, 2013

hälsosam träning?

Igår besökte jag Friskis&Svettis på Öster för första gången, och det är alltid lite otäckt med nya platser.

Bara att hitta IN i byggnaden var lite svårt, och jag cyklade runt byggnaden på måfå.
Väl inne kände jag mig fånig som stod och småspanade för att hitta omklädningsrummet, blev så glad när jag hittade skylten att jag höll på att gå in till herrarna.

Omklädningsrummet var enormt och jag smög omkring en bra stund bland alla gropiga rumpor innan jag hittade till toaletten.
Jag stuvade in mina kläder och väskor i ett skåp men såg att det inte fanns något lås. Tog ut alla saker igen och la in i skåpet bredvid, den hade ett lika konstigt lås och det tog mig en stund att förstå att man var tvungen att stänga luckan för att kunna sätta dit hänglåset, pinsamt.

Smög förbi gymmet där karlarna stod och på rad och visade mig sina muskler, ja jag antar att de gjorde det, jag tittade inte, hade fullt upp att hitta till indoor walkning rummet. Satte mig på en tygklädd pall utanför och funderade på om jag hade kommit rätt, en hurtig kvinna klädd i rött öppnade dörren och jag tassade in. Alla pratade med varandra och började ställa in sina maskiner, jag petade också på min maskin, men jag visste inte vad som skulle ställas in så jag låtsades en stund medan jag panikslaget inväntade min kompis som skulle möta mig där. När hon väl tittade in blev jag överlycklig,  jag vinkade och ropade, men hon pratade i mobilen så hon gick ut igen. Jag stod kvar, hängde över maskinen med ett fånigt leende flera minuter innan hon kom in igen.

Passet var fruktansvärt svettigt, jag torkade mig frenetiskt med handduken, sen tappade jag den på golvet. Jag vågade inte hoppa ner och hämta den för instruktören hade blicken på mig hela tiden med sitt ständigt hurtiga leende. Så jag låtsades att jag inte svettades resten  av passet.
Under vissa övningar skulle man släppa handtaget och bara hålla balansen ändå. Det är svårt för personer som saknar balansgenen och flera gånger grepp jag tag i handtaget i ren panik när jag höll på ramla av. Instruktören tittade rakt på mig när hon informerade hela gruppen att om man känner att man tappar balansen så gäller det bara att spänna magen och hålla balansen med armarna. Jag kanske ska berätta att jag har lite problem med koordinationen också, så när jag koncentrerade mig på att röra armarna rätt och spänna magen var det svårt att röra benen samtidigt. Men det där kanske jag kan lära mig med tiden?

På kvällen fick jag massage och blev insmord med voltaren av maken, det gjorde ont när jag andades.
Tur det är helg, nu behöver jag inte träna på flera dagar! Jag har lärt mig att det är viktigt med vila när man ska träna sig i form.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar