onsdag, oktober 31, 2012

prov i ångest

Dagen började klockan åtta med prov i matematik. Ekvationer skulle lösas och procent räknas.
De första talen gick bra, jag slappnade av och tog en klunk av det medhavda kaffet. Nästkommande tal var lite klurigare, men efter en klunk kaffe till förstod jag frågan.
"va bra jag är, jag kanske får alla rätt?" 
Sen small det till, en bit av hjärnan sattes i tillfälligt mörker, och ingen ficklampa fanns i närheten. Jag missade två tal helt, jag kunde inte komma ihåg någonting.
"Ok, det är ingen fara, ta det bara lugnt så ska du nog kunna lösa detta åsa, TÄNK."
Halva kaffemuggen gick åt, men det var mörker.
"Ingen panik... Panik!"
Hjärtat började slå fortare, tankarna om att jag egentligen borde hoppa av studierna kom tillbaka. Skulle jag lämna salen och lämna in ett ofullständigt prov? Nej, jag måste sitta kvar.
"ta nästa tal åsa, gå tillbaks senare."
Andas, andas, andas!
Några tal kände jag igen, gjorde några uträkningar som kändes ok. Gjorde en kontrollräkning, de stämde. 
Vände på provpappret, nu skulle de kluriga talen komma hade matteläraren sagt. Första talet tog en helsida, men svaret kändes rimligt. Mindre än en halvtimme kvar.
"What!!! vad står det? allvarligt? ska jag kunna detta? när gick vi genom detta, sov jag då?"
Tårarna brände, det blev svårt att se. Någon reste sig, lämnade in sitt prov med ett leende och gick ut till friheten. 
"åsa, vad gör du här? trodde du verkligen att DU skulle klara av det här? hur ska det gå i fortsättningsmatten tror du? du kommer aldrig fixa det, du är på fel plats, inse dina begränsningar..."
Jag drack upp det sista ur kaffemuggen, torkade tårarna innan de hann väta mitt papper. Kollade genom de sista talen, jag skulle aldrig hinna fixa dem eller ens förstå dem på de femton minuter jag hade kvar.
Vände på pappret igen, de två talen utan svar hånade mig, och de var på den lätta sidan. Suddade ut mina tidigare försök och försökte minnas.
"vad gick vi genom igår? X upphöjt i två. Något med roten ur... jag gick ju igenom de här talen i morse innan jag hade öppnat ögonen, jag kan det ju... Jag kan det!"
Kontrollräknade, stämde perfekt. Tog tag i nästa tal, räknade, försökte tänka logiskt, kontrollerade. 
"det stämmer, uträkningen är dessutom skitsnyggt gjord. Matteläraren kommer ta mitt tal som exempel när han vill visa hur en snygg perfekt uträkning ska se ut." 
Vände på bladet igen. Läraren harklade sig, jag tittade mig omkring. Nästan ingen var kvar.

 Tiden var ute! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar